Barefoot eli paljasjalkakengät herättävät jalkojen lihaksia toimimaan

24.05.2019

 

Barefoot-kengät ovat jalkineet, joiden avulla voimme tuntea alustan, missä ikinä liikummekaan. Päkiä on samalla tasolla kantapään kanssa ja kenkä suojaa jalkaa sopivasti, mutta ei tue sitä. Maa tuntuu jalkojen alla ja askeleemme ja lihaksemme mukautuvat samalla erilaisissa ympäristöissä liikkumiseen. Ihminen ei ole sopeutunut kulkemaan korkeissa koroissa, mutta toisaalta nykypäivänä voi olla jo yhtä vierasta juosta paljain jaloin. Jokainen jalka on erilainen ja kengän valinta vaikuttaa samalla myös ryhtiin, lihaksiin ja siihen, miltä liikkuminen meistä tuntuu. Paljasjalkakengät pistävät jalkojen lihakset töihin ja mahdollistavat jalan luonnollisen toiminnan.

Rentoa liikkumista kevyjalkineilla

Paljasjalkakenkien käyttö voi vaatia aluksi opettelua ja totuttelua. Askeltamiseen tulee löytää sopiva rentous ja rytmi. Jalan lihakset kehittyvät ajan kanssa ja kevytjalkineiden onkin todettu vähentävän esimerkiksi polviin kohdistuvaa rasitusta. Kovalla alustalla on helpompi tunnustella onko oma askellus liian kova ja tuntuuko se jaloissa liikaa. Omaa juoksutekniikkaa, rytmiä, rentoutta ja asentoa voi harjoitella aluksi lyhyemmillä lenkeillä. Jalka tottuu kevyempään jalkineeseen ja jalan lihakset vahvistuvat vähitellen. Paljasjalkakenkiä löytyy useammalta eri kenkämerkiltä, esimerkiksi Nike, Merrell ja Vibram. Osassa malleista varpaat ovat omissa koloissaan, kuten Vibramin Fivefingers -malleissa. Tällöin kokovalinnassa kannattaa olla tarkkana ja kenkä saakin istua jalkaan varvassukan tavoin. Paljasjalkakenkiä voi käyttää niin arjessa kuin eri urheilulajeissakin. Paljasjalkakenkiä on suunniteltu kaikenikäisille ja kokoisille ihmisille ja paljasjalkakengistä löytyykin omia malleja myös lapsille.

 


Takaisin


Kokemuksia? Lisää kommentti

Mikä on Suomen pääkaupunki?


Siirry alkuun